Viimeiset kaksi viikkoa
On outoa lukea edellisiä
kirjotuksia, sillä vaikka niiden kirjoittamisesta on vain pari viikkoa aikaa,
on tässä ajassa kerennyt tapahtua niin paljon. Ajattelin, että nyt olisi hyvä
hetki kertoa pieni tiivistelmä viime ajoista.
Vaihtoni ei alkanut kovin
hyvin. Vain kaksi päivää saapumiseni jälkeen kuulin, että mummoni on kuollut.
Vaikka tieto ei varsinaisesti ollut yllätys, ja vaikka olin saanut hyvästellä
mummon ennen lähtöäni, olin silti kutakuinkin valmis palaamaan kotiin
seuraavalla lennolla. Tuntui vaikealta olla niin kaukana perheestä tällaisena
aikana.
Vaikeuksia tuotti myös sopeutuminen
nykyiseen asuntooni. En vain voinut kuvitella viihtyväni moisessa ’’läävässä’’
kesään asti. Lisäksi olin tehnyt joitain virheitä valitessani kursseja, joten
päädyin ottamaan ensimmäiseen jaksoon vain yhden kurssin. Kaikilla muilla on (vähintään)
kaksi kurssia, joten ajattelin tylsistyväni ja jääväni paitsi kivoista
jutuista. Myös niinkin pieni asia, kuin toimimaton wifi, sai minut kiroamaan
koko paikkaa.
Pikkuhiljaa täällä
oleminen alkoi kuitenkin tuntua helpommalta. Ohjelmaa oli niin paljon, etten
kerennyt jäämään märehtimään omaan huoneeseeni. Pienillä Primarkista ja Hemasta
ostetuilla kodintarvikkeilla huone alkoi tuntua viihtyisämmältä. Miten paljon
vaikutusta yhdellä kylpyhuoneenmatolla voikaan olla? Minulla kävi hyvä tuuri
kämppisteni suhteen, sillä he ovat rentoja ja mukavia ja olemmekin viettäneet
aikaa yhteisessä keittiössämme. Olen varma, että meillä tulee omaan mukava
kevät yhdessä.
![]() |
| Maria tuli Maastrichtista Amsterdamiin! Vaikka Maastricht on toisella puolella Hollantia, oli matka vain 2,5 tuntia junalla. |
Voisi sanoa, että täällä
alkaa pikkuhiljaa arki rullaamaan. Olen tehnyt ruokaa, pessyt pyykkiä ja
siivonnut. Alun huoleni siitä, että tylsistyn liian paljon vapaa-ajan takia,
oli turha. Vaikka minulla onkin vain yksi kurssi tässä jaksossa, tämä yksi
kurssi vaatii paljon töitä. Meidän odotetaan lukevan joka luennolle useita
artikkeleita ja kirjan kappaleita (yhteensä kymmeniä sivuja). Tekemistä siis
riittää, joten en ole päässyt edes kunnolla tutustumaan kaupungin keskustaan,
vaan joka kerta siellä liikkuessani tunnen olevani hiukan eksyksissä. Toivon,
että kesällä osaan jo liikkua luontevasti keskustassa, vaikka nyt tuntuukin,
että jokainen kortteli ja kanaali ja silta näyttävät aivan samalta.
Tällä hetkellä voin
rehellisesti sanoa, että viihdyn täällä. Olen tutustunut mahtaviin ihmisiin,
osallistunut kivoihin tapahtumiin ja nauttinut Suomeen verrattuna hyvin
keväisestä säästä. Vaihto-opiskelijoille suunnattujen tapahtumien lisäksi
pääsin lauantaina osallistumaan paikallisen buddyni syntymäpäiväjuhliin
Huizenissa. Oli muuten hauska sattuma, että juhlissa oli hollantilainen poika,
jonka sisko opiskelee Suomessa samassa tiedekunnassa kanssani. Pieni maailma! Pakko
muuten sanoa, että Alankomaat on hyvä vaihtokohde, sillä paikalliset puhuvat
todella hyvää englantia. Minä itse sain kuulla, että kuulostan aivan Kimi
Räikköseltä puhuessani :D Onneksi tässä on vielä aikaa päästä eroon selkeästä
suomalaisesta aksentistani.
Kyllä tää tästä! Tällekin viikolle on tiedossa tosi kivoja juttuja. Hyvää alkanutta viikkoa kaikille (kahdelle lukijalleni)! <3




Kommentit
Lähetä kommentti