Missä minä asun?
Amsterdamiin vaihtoon
lähtevien on mahdollista saada asunto yliopiston kautta. Asuntoa kannattaa
hakea heti kun se on mahdollista, sillä niitä ei kuulemma riitä kaikille
halukkaille. Haku on melko myöhäisessä vaiheessa, sillä vasta joulukuussa sain varmistuksen
omasta kämpästäni. Osa muualle vaihtoon lähtevistä kavereistani oli hankkinut
asunnon kohdemaastaan jo heti vaihtokohteen varmistuttua edellisenä keväänä,
joten odottelin jo malttamattomana oman asumiseni varmistumista. Suosittelen
ehdottomasti hakemaan asuntoa yliopiston kautta, sillä yksityisillä
markkinoilla vuokrat ovat kuulemma todella kalliita ja on myös mukavaa asua
samalla alueella muiden opiskelijoiden kanssa.
Yliopisto järjestää
asumista muutamalla eri alueella, ja suurin näistä alueista on Uilenstede,
jossa siis itsekin asun. Uilenstede (äännetään muuten äylensteide) on noin 3400
asukkaan opiskelijakampus, joka sijaitsee Amsterdamin kupeessa Amstelveenissa.
Google mapsin mukaan Dam Squarille on matkaa reitistä riippuen 7-8 kilometriä. Ihan ytimessä ei siis olla, mutta pyörämatka keskustaan kestää vain
puolisen tuntia. Täällä ei muuten puhuta niinkään kuinka pitkä matka jonnekkin
on kilometreinä, vaan kuinka kauan matkaan menee pyörällä. Esimerkiksi
yliopistolle on matkaa vain noin 10 minuuttia. Aivan Uilensteden vieressä on myös
metro- ja raitiovaunupysäkki, mutta pyörällä pääsee usein nopeammin
määränpäähänsä.
![]() |
| Green tower, asun tuossa taaemmassa siivessä kuudennessa kerroksessa. |
Suurin osa Uilensteden
asukkaista asuu soluissa, mutta olen ymmärtänyt, että myös yksiöitä on
(rajoitetusti) tarjolla. Itse asun ns. vihreässä tornissa, jossa asuu
pelkästään kansainvälisiä opiskelijoita. Meidän talossa kaikilla on oma huone
ja vessa/kylppäri, mutta keittiö jaetaan 13 kämppiksen kanssa. Maksan
asumisestani reilut 400 euroa kuukaudessa. Huoneessa on valmiina
sänky, jääkaappi, kirjahylly, työpöytä ja -tuoli, pöytälamppu, vaatekaappi ja
apupöytä. Ikkunoissa on valmiiksi verhot ja saimme myös paketin, jossa oli muun
muassa tyyny, täkki, lakanat ja suihkuverho.
![]() |
| Sisäänkäynti omaan huoneeseen. Oikealla kylppärin ovi, vasemmalla oven takana vaatekaappi. |
Huoneiden taso vaihtelee.
Omassa huoneessani seinät ovat melko huonossa kunnossa ja myös lattian
muovimatto repsottaa nurkista ja siinä on reikiä. Minun huoneessani oli kuitenkin
selkeästi asunut joku suhteellisen siisti tyyppi aikaisemmin, sillä esimerkiksi
jääkaappi oli aivan puhdas. Yhden kämppikseni huoneesta oli löytynyt kattila,
jossa oli vielä ruokaa ja jotkut huoneet kuulemma suorastaan haisivat. :D Tänne
muuttaessa kannattaa varautua siihen, että huone voi aluksi tuntua aivan
kamalalta. Kun kunnon siivous on tehty ja omat tavarat ovat paikallaan, alkaa
huone varmasti tuntua jo paljon kotoisammalta! Tähän rakennukseen on tulossa
remontti kesällä, joten seuraavat asukkaat saavat täysin remontoidut huoneet itselleen.
![]() |
| Tätä kylppäriä ei tuu ikävä, vaikka oonkin siihen jo tottunut. En ymmärrä minkä takia suihkussa ja muissakin hanoissa pitää olla kaksi vipua josta säädetään veden lämpötilaa? |
Olen kuullut, että
joissain kerroksissa yhteiset tilat ovat hirveät, sillä asukkaat eivät siivoa
jälkiään. Onneksi me olemme saaneet pidettyä yhteiset tilamme suhteellisen
siisteinä, ja kaikki yleensä siivoavat jälkensä. Ennen vaihtoa olin asunut yksin jo useita vuosia, ja ainoa kämppis, joka mulla on koskaan aiemmin ollut, oli mun hyvä ystävä. Ajattelin, että asuminen 13 ennestään tuntemattoman henkilön kanssa voi olla aikamoinen haaste, mutta kaikki on mennyt ihan yllättävänkin hyvin. Oon tosin aika varma, että ainakaan yhtä kämppistä en oo vielä edes nähnytkään.
Uilenstedessa on oma urheilukeskus. Puolen vuoden jäsenyys maksoi 130 euroa, ja tähän hintaan saa käydä rajattomasti kuntosalilla ja ryhmäliikunnoissa. Hinta tuntui alkuun aika kovalta (Jyväskylän korkeakoululiikuntaan verrattuna), mutta tilat ovat uudet ja hienot, ja ryhmäliikuntamahdollisuuksia on paljon. Omasta kodistani urheilukeskukselle kävelee muutamassa minuutissa, joten pitkää matkaa ei voi pitää (teko)syynä treenin välttämiselle. :D Urheilukeskuksen lisäksi alueella on esimerkiksi oma kahvila/baari Il Caffe, ja pieni supermarket.
![]() |
| Näkymä parvekkeelta. |
Schipolin lentokentälle
ei ole Uilenstedestä kovinkaan pitkä matka, joten lentokoneet lentävät joskus
todella matalalla Uilensteden kohdalla. Ensimmäisinä päivinä olin varma, että
koneet osuvat rakennukseemme, sillä melu tuntui niin kovalta. Nyt ääniin on
alkanut kuitenkin jo tottua.
![]() |
| Näitä kavereita on joissain huoneissa kuulemma enemmänkin. Alemmissa kerroksissa on huhujen mukaan myös hiiriä, mutta niitä en oo onneksi ikinä nähnyt. |
On hassua, että joissain
maissa opiskelijakampuksilla on vartijat päivystämässä kellon ympäri, kun taas
meidän rakennuksemme rappukäytävässä asui koditon mies talvipakkasten aikaan kenenkään
tekemättä asialle mitään. Duwoa (paikallinen Koas) ei hirveästi kiinnosta mitä
kampuksella tapahtuu, vaan ongelmista saa ilmoittaa useampaan kertaan. Jostain
asunnosta oli esimerkiksi vuotanut vettä alempaan kerrokseen, mutta Duwo oli
ilmoittanut palaavansa asiaan pari viikon päästä. Itselläni ei onneksi ole
ollut sen suurempia ongelmia huoneeni kanssa.
![]() | |||
| Amsterdam on jossain listauksessa mainittu maailman turvallisimpana kaupunkina, mutta kyllä täälläkin on mahdollista päästä eroon rahoistaan. Tämä huijaus ei onneksi tapahtunut meidän talossamme. |
Yksi huomion arvoinen seikka Duwon kautta hankituissa asunnoissa on se, että vuokra-aikaa ei voi itse muuttaa. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi kevään vaihtareille vuokrasopimus
kestää elokuun puoliväliin saakka. Viimeinen jakso loppuu kesäkuun
lopussa, joten moni joutuu maksamaan tyhjästä asunnosta vuokraa vielä
puolitoista kuukautta. Itselläni kävi kuitenkin hyvä tuuri, koska
rakennukseeni on tulossa kesällä suuri remontti, joten vuokrasopimukseni
on vain kesäkuun lopulle.
Mä toivon, että tämä postaus ois avuksi jollekkin, joka pohtii asumisjärjestelyjä vaihdon ajaksi. Oon kirjottanut tähän aika paljon täällä asumisen varjopuolista, jotta jotkin asiat ei sitten tuu yllätyksenä paikan päällä. Täällä asumisessa on kuitenkin paljon hyviä puolia, ja kyllä täällä pärjää vallan mainiosti, kun tietää, ettei täällä tarvitse koko loppuelämäänsä asua. On kuitenkin ihana ajatus, että Suomessa odottaa vastaremontoitu ihana koti. <3










Kommentit
Lähetä kommentti