Missä minä asun?


Amsterdamiin vaihtoon lähtevien on mahdollista saada asunto yliopiston kautta. Asuntoa kannattaa hakea heti kun se on mahdollista, sillä niitä ei kuulemma riitä kaikille halukkaille. Haku on melko myöhäisessä vaiheessa, sillä vasta joulukuussa sain varmistuksen omasta kämpästäni. Osa muualle vaihtoon lähtevistä kavereistani oli hankkinut asunnon kohdemaastaan jo heti vaihtokohteen varmistuttua edellisenä keväänä, joten odottelin jo malttamattomana oman asumiseni varmistumista. Suosittelen ehdottomasti hakemaan asuntoa yliopiston kautta, sillä yksityisillä markkinoilla vuokrat ovat kuulemma todella kalliita ja on myös mukavaa asua samalla alueella muiden opiskelijoiden kanssa.

Yliopisto järjestää asumista muutamalla eri alueella, ja suurin näistä alueista on Uilenstede, jossa siis itsekin asun. Uilenstede (äännetään muuten äylensteide) on noin 3400 asukkaan opiskelijakampus, joka sijaitsee Amsterdamin kupeessa Amstelveenissa. Google mapsin mukaan Dam Squarille on matkaa reitistä riippuen 7-8 kilometriä. Ihan ytimessä ei siis olla, mutta pyörämatka keskustaan kestää vain puolisen tuntia. Täällä ei muuten puhuta niinkään kuinka pitkä matka jonnekkin on kilometreinä, vaan kuinka kauan matkaan menee pyörällä. Esimerkiksi yliopistolle on matkaa vain noin 10 minuuttia. Aivan Uilensteden vieressä on myös metro- ja raitiovaunupysäkki, mutta pyörällä pääsee usein nopeammin määränpäähänsä.

Green tower, asun tuossa taaemmassa siivessä kuudennessa kerroksessa.

Suurin osa Uilensteden asukkaista asuu soluissa, mutta olen ymmärtänyt, että myös yksiöitä on (rajoitetusti) tarjolla. Itse asun ns. vihreässä tornissa, jossa asuu pelkästään kansainvälisiä opiskelijoita. Meidän talossa kaikilla on oma huone ja vessa/kylppäri, mutta keittiö jaetaan 13 kämppiksen kanssa. Maksan asumisestani reilut 400 euroa kuukaudessa. Huoneessa on valmiina sänky, jääkaappi, kirjahylly, työpöytä ja -tuoli, pöytälamppu, vaatekaappi ja apupöytä. Ikkunoissa on valmiiksi verhot ja saimme myös paketin, jossa oli muun muassa tyyny, täkki, lakanat ja suihkuverho.

Sisäänkäynti omaan huoneeseen. Oikealla kylppärin ovi, vasemmalla oven takana vaatekaappi.

Huoneiden taso vaihtelee. Omassa huoneessani seinät ovat melko huonossa kunnossa ja myös lattian muovimatto repsottaa nurkista ja siinä on reikiä. Minun huoneessani oli kuitenkin selkeästi asunut joku suhteellisen siisti tyyppi aikaisemmin, sillä esimerkiksi jääkaappi oli aivan puhdas. Yhden kämppikseni huoneesta oli löytynyt kattila, jossa oli vielä ruokaa ja jotkut huoneet kuulemma suorastaan haisivat. :D Tänne muuttaessa kannattaa varautua siihen, että huone voi aluksi tuntua aivan kamalalta. Kun kunnon siivous on tehty ja omat tavarat ovat paikallaan, alkaa huone varmasti tuntua jo paljon kotoisammalta! Tähän rakennukseen on tulossa remontti kesällä, joten seuraavat asukkaat saavat täysin remontoidut huoneet itselleen.


Mun huone! Oon ite ostanut esimerkiksi kuvissa näkyvät lakanat ja viltin ja vedenkeittimen. Ostin myös pienen huonekasvin ja heti tuntui huone kotoisammalta. Jos asuisin täällä kauemmin niin hankkisin ehdottomasti myös maton.
 
Tätä kylppäriä ei tuu ikävä, vaikka oonkin siihen jo tottunut. En ymmärrä minkä takia suihkussa ja muissakin hanoissa pitää olla kaksi vipua josta säädetään veden lämpötilaa?

Olen kuullut, että joissain kerroksissa yhteiset tilat ovat hirveät, sillä asukkaat eivät siivoa jälkiään. Onneksi me olemme saaneet pidettyä yhteiset tilamme suhteellisen siisteinä, ja kaikki yleensä siivoavat jälkensä. Ennen vaihtoa olin asunut yksin jo useita vuosia, ja ainoa kämppis, joka mulla on koskaan aiemmin ollut, oli mun hyvä ystävä. Ajattelin, että asuminen 13 ennestään tuntemattoman henkilön kanssa voi olla aikamoinen haaste, mutta kaikki on mennyt ihan yllättävänkin hyvin. Oon tosin aika varma, että ainakaan yhtä kämppistä en oo vielä edes nähnytkään.





Uilenstedessa on oma urheilukeskus. Puolen vuoden jäsenyys maksoi 130 euroa, ja tähän hintaan saa käydä rajattomasti kuntosalilla ja ryhmäliikunnoissa. Hinta tuntui alkuun aika kovalta (Jyväskylän korkeakoululiikuntaan verrattuna), mutta tilat ovat uudet ja hienot, ja ryhmäliikuntamahdollisuuksia on paljon. Omasta kodistani urheilukeskukselle kävelee muutamassa minuutissa, joten pitkää matkaa ei voi pitää (teko)syynä treenin välttämiselle. :D Urheilukeskuksen lisäksi alueella on esimerkiksi oma kahvila/baari Il Caffe, ja pieni supermarket.

Näkymä parvekkeelta.


Schipolin lentokentälle ei ole Uilenstedestä kovinkaan pitkä matka, joten lentokoneet lentävät joskus todella matalalla Uilensteden kohdalla. Ensimmäisinä päivinä olin varma, että koneet osuvat rakennukseemme, sillä melu tuntui niin kovalta. Nyt ääniin on alkanut kuitenkin jo tottua. 

Näitä kavereita on joissain huoneissa kuulemma enemmänkin. Alemmissa kerroksissa on huhujen mukaan myös hiiriä, mutta niitä en oo onneksi ikinä nähnyt.

On hassua, että joissain maissa opiskelijakampuksilla on vartijat päivystämässä kellon ympäri, kun taas meidän rakennuksemme rappukäytävässä asui koditon mies talvipakkasten aikaan kenenkään tekemättä asialle mitään. Duwoa (paikallinen Koas) ei hirveästi kiinnosta mitä kampuksella tapahtuu, vaan ongelmista saa ilmoittaa useampaan kertaan. Jostain asunnosta oli esimerkiksi vuotanut vettä alempaan kerrokseen, mutta Duwo oli ilmoittanut palaavansa asiaan pari viikon päästä. Itselläni ei onneksi ole ollut sen suurempia ongelmia huoneeni kanssa. 

Amsterdam on jossain listauksessa mainittu maailman turvallisimpana kaupunkina, mutta kyllä täälläkin on  mahdollista päästä eroon rahoistaan. Tämä huijaus ei onneksi tapahtunut meidän talossamme.
 



Yksi huomion arvoinen seikka Duwon kautta hankituissa asunnoissa on se, että vuokra-aikaa ei voi itse muuttaa. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi kevään vaihtareille vuokrasopimus kestää elokuun puoliväliin saakka. Viimeinen jakso loppuu kesäkuun lopussa, joten moni joutuu maksamaan tyhjästä asunnosta vuokraa vielä puolitoista kuukautta. Itselläni kävi kuitenkin hyvä tuuri, koska rakennukseeni on tulossa kesällä suuri remontti, joten vuokrasopimukseni on vain kesäkuun lopulle.

Mä toivon, että tämä postaus ois avuksi jollekkin, joka pohtii asumisjärjestelyjä vaihdon ajaksi. Oon kirjottanut tähän aika paljon täällä asumisen varjopuolista, jotta jotkin asiat ei sitten tuu yllätyksenä paikan päällä. Täällä asumisessa on kuitenkin paljon hyviä puolia, ja kyllä täällä pärjää vallan mainiosti, kun tietää, ettei täällä tarvitse koko loppuelämäänsä asua. On kuitenkin ihana ajatus, että Suomessa odottaa vastaremontoitu ihana koti. <3

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Liikkuminen Amsterdamissa ja muualla Hollannissa

Viimeiset kaksi viikkoa