Lähtö lähenee!
Olen Hilda, 23-vuotias
terveystieteiden opiskelija Jyväskylästä ja olen lähdössä kevätlukukaudeksi
vaihtoon Amsterdamiin. Lähden matkaan helmikuun alussa ja palaan Suomeen
kesäkuun lopussa tai heinäkuun alussa.
Kun aloitin opiskelun yliopistossa
vuoden 2015 syksyllä, melko pian meille kerrottiin mahdollisuuksista suorittaa osa
opinnoista ulkomailla. En ollut ollut itse kovin kiinnostunut vaihdosta vielä lukiossa,
mutta yliopistossa monet kaverit kertoivat halustaan lähteä. Tämä innostus
tarttui minuunkin, sillä ajattelin, etten tahdo viettää yhtä lukukautta ’’yksin’’
Suomessa jos lähes kaikki muut lähtevät ulkomaille. Niinpä aloin itsekin
ottamaan selvää erilaisista mahdollisuuksista. Opintojen ajoitussuunnitelmassa
kolmannen vuoden kevät oli melkein kokonaan tyhjä oman alan opinnoista, joten
vaihto oli helpoin ajoittaa siihen.
Toisen opintovuoden
keväällä hakuaika seuraavalle keväälle koitti ja selailin eri yliopistojen
opintotarjontaa. Päädyin hakemaan ensimmäisenä vaihtoehtona Amsterdamiin ja
toisena Maastrichtiin. Maaliskuun lopulla sain tiedon, että minut oli hyväksytty
Amsterdamiin. Olin ollut erityisen kiinnostunut Amsterdamista mielenkiintoisten
opintokokonaisuuksien takia, mutta pian ymmärsin, että nämä kokonaisuudet
toteutetaankin vain syksyisin. Keväisin terveystieteiden opintoja oli tarjolla
hyvin rajoitetusti, joten valitsin lisäksi joitakin sosiaalitieteiden kursseja.
Lopulta sain valittua todella mielenkiintoiselta vaikuttavia kursseja, joten
odotan opintoja innolla.
Olin lukenut, että ennen
vaihtoon lähtemistä joutuu tekemään paljon paperihommia. Yllätyin siitä, miten
helposti kaikki kuitenkin kävi. Kaikki haun vaiheet on pystynyt suorittamaan
netissä, enkä esimerkiksi ole joutunut kertaakaan kysymään ohjeita
kohdeyliopistostani. Sain myös haluamani asunnon yllättävän helposti. Muutan
yliopiston lähellä sijaitsevaan asuntolaan, jossa minulla on oma huone ja
kylpyhuone, mutta keittiö on jaettu 13 henkilön kanssa.
Reilun viikon päästä on
siis lähtö! Yritän muistaa kirjoitella tähän blogiin kuulumisia kevään edetessä
ja jos oikein hyvin käy niin opin jopa lisäämään kuviakin tekstin sekaan.
Kommentit
Lähetä kommentti