Ensimmäisiä ajatuksia matkalta




Lentoni Amsterdamiin lähti Helsinki-Vantaalta perjantaina 2.2. kello 8.15. Olin sopinut Emmin kanssa, että menen hänen luokseen torstaina yöksi, sillä Emmi asuu aivan juna-aseman vieressä. Lentokentälle pääsisi Emmin luota nopeasti lähijunalla. Torstaina pääkaupunkiseudulla oli raju lumimyrsky ja Finnair oli joutunut perumaan useita lentoja sen takia. Pelkäsin, että lumisade ei lopu, vaan myös perjantain lentoja (omani mukaan lukien) jouduttaisiin perumaan. Lumimyrskyn lisäksi myös lakko vaikeutti liikennettä pääkaupunkiseudulla, sillä bussit, metrot ja raitiovaunut eivät kulkeneet perjantaina ollenkaan. Lähijunien piti kuitenkin kulkea normaalisti.

Perjantaiaamuna heräsin viideltä.  Tai no, oikeastaan voisi sanoa, että kelloni soi viideltä, sillä en nukkunut lähes yhtään, kun jännitin tulevaa matkaa. Ihana Emmi lähti saattamaan minua asemalle noin kello 5.50 ja asemalle päästyämme huomasimme, että lähijuna on peruttu. Junia lentokentälle menee 10 minuutin välein, joten en ensin osannut huolestua. Pian kuitenkin selvisi, että radalla on sattunut henkilövahinko, ja myös seuraavat junavuorot peruttiin. Aloin hermostua, sillä tiesin, ettei lakkopäivänä saisi helposti taksia. Tein check-inin lennolle siinä laiturilla odottaessani. Ihmettelin vähän sitä, ettei lipussani näkynyt paikkanumeroa. Kello 6.26 juna onneksi saapui, mutta jonkin turvalaitevian vuoksi se joutui ajamaan tunnelissa hitaampaa kuin normaalisti. Lentokentällä minulle selvisi, että lento on ylibuukattu ja sen takia minulla ei ollut paikkaa. Matkatavarapisteen työntekijä neuvoi, että minun kannattaa mennä mahdollisimman ajoissa portille, jotta he voisivat järjestää minulle paikan jos kaikki eivät saavukaan kentälle. Olinkin heti paikalla, kun työntekijä saapui portille ja hetken kuluttua hän antoi minulle uuden boarding passin, jossa oli myös paikka, joten pääsin kuin pääsinkin lennolle. Ilmeisesti tuo ylibuukkaus on aivan normaalia, mutta itse en sitä tiennyt. Tämä kaikki alun sähellys ei nyt jälkeenpäin kuulosta mitenkään ihmeelliseltä, mutta olin nukkunut edellisenä yönä vain pieniä hetkiä ja jännitin tulevaa kevättä, joten tuntui, että matkani on kirottu jo heti alussa. 


Amsterdamissa ESN oli järjestänyt lentokenttäkuljetuksen, joten minun ei onneksi tarvinnut lähteä seikkailemaan yksin kampukselle. Odotellessamme kuljetusta tutustuin pariin suomalaiseen tyttöön, jotka olivat kanssa tulossa vaihtoon ja jotka asuivat samassa talossa kanssani. Asumme alueella nimeltään Uilenstede, joka sijaitsee noin kuuden kilometrin päässä Amsterdamin keskustasta. Alueella sijaitsevaan liikuntakeskukseen oli järjestetty erilaisia pisteitä, joissa pystyi muun muassa ilmoittautua kirjoille kaupunkiin, hankkia pyörän ja katsoa omaa kurssilistaa läpi yhdessä saapumistiimin kanssa. Kun nämä hommat oli hoidettu, kävimme hakemassa avaimet asuntoihimme.
Olin suoraan sanottuna aika järkyttynyt kun näin huoneeni. :D Tiesin, ettei huoneiden taso ole mikään kummoinen, mutta alussa olin aika kauhuissani. Valitsin huoneeni sillä perusteella, että sen vuokrasopimus on tulevan remontin takia voimassa vain kesäkuun loppuun asti. Tyypillisesti huone pitää vuokrata elokuulle saakka. Ymmärrän nyt, että remontti tulee tosiaankin tarpeeseen. Muovimatossa on sellaisia valumajälkiä, etten ihmettelisi, jos lattia sen alapuolelta olisi kokonaan laho, ja koko huoneen yleisilme oli todella suttuinen. Kävin hakemassa siivousvälineitä läheisestä marketissa ja siivosin koko paikan lattiasta kattoon. Huone alkaa tuntua nyt ihan siedettävältä, mutta yhteinen keittiö… huhuh täällä ei taida kukaan käydä katsomassa entisten asukkaiden muuton jälkeen sitä, mihin kuntoon he paikat jälkeensä jättävät. Uudet kämppäkaverit vaikuttavat mukavilta, mutta en ole heidän kanssaan paljoa kerennyt tutustumaan (paitsi suomalaisen seinänaapuriin).

Kirjoitin tähän nyt tajunnanvirtaa eilisen päivän tuntemuksista. Haluan muistaa myös nämä ’’vastoinkäymiset’’, joita toivottavasti jonain päivänä muistelen huvittuneena. Täällä kaikki muuten hyvin, ihmiset kivoja ja keli lämpimämpi kuin Suomessa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Liikkuminen Amsterdamissa ja muualla Hollannissa

Viimeiset kaksi viikkoa

Missä minä asun?