Aika lentää
Ensimmäinen kuukausi on
nyt jo takana päin! Toisaalta tuntuu, että siitä on jo ikuisuus, kun Emmi saattoi minut
lumisena perjantaiaamuna Helsinki-Vantaan lentokentälle. Toisaalta aika on kuitenkin mennyt todella nopeasti ja viikot vierii aivan huomaamatta. Ensimmäinen jakso
loppuu jo parin viikon päästä, joten myös ensimmäinen tenttikin lähestyy
uhkaavaa vauhtia. Apua! Onneksi minulla
on tosiaan vain se yksi kurssi tässä jaksossa, joten luku-urakan ei pitäisi
olla aivan mahdoton.
![]() |
| Meillä oli naamiaiset! |
Jokaiselle viikonlopulle
on riittänyt tekemistä. Paula ja Juuso kävivät Amsterdamissa pari viikkoa
sitten ja toivat Suomesta tuliaisena salmiakkia. Tarjosin tätä herkkua
kämppiksilleni, mutta suurin osa ei jostain syystä välittänyt suolaisista
karkeista. Harmittaa, etten tajunnut kuvata niitä irvisteleviä naamoja!
![]() |
| Oli ihanaa nähdä pitkästä aikaa! |
Helmikuun lopussa koko
Eurooppa oli jäässä ja niin myös Hollanti. Kylmimmilläänkään pakkasta ei tainnut
olla kymmentäkään astetta, mutta voimakkaan tuulen takia sää tuntui
suomalaisittainkin todella kylmältä. Kanaalit jäätyivät, joten paikalliset
ottivat kaiken ilon irti ja lähtivät luistelemaan. Kuulin, että kanaalit
jäätyvät nykyään ehkä kerran viidessä vuodessa, joten tämä oli harvinaista
herkkua. Itse en olisi jäälle uskaltanut, sillä siellä täällä näkyi sulia
kohtia.
Kävimme muutaman kaverin
kanssa yhtenä sunnuntaina Haagissa päiväreissulla. Kävimme museossa, jossa on
nähtävillä kuuluisa maalaus Tyttö ja helmikorvakoru. Seuraavan päivän
pubivisassa pääsin muuten loistamaan, kun kysyttiin, kuka on maalannut kyseisen
taulun. Kerroin innoissani nähneeni taulun edellisenä päivänä ja vastaus on
varmasti Rembrandt. Noh, ei muuten ollut. Vaikka sivistystä museo ei selkeästikään
minulle antanut, mukaan tarttui kuitenkin 60 euroa maksava museokortti, jolla
pääsee suureen osaan museoita ilmaiseksi. Museoiden pääsymaksut ovat moneen
paikkaan melko kalliita, joten kortti maksaa varmasti itsensä takaisin kevään
aikana.
Keskiviikkona kävin
Eftelingissä, joka on Alankomaiden suurin teema-/huvipuisto. Puistoon meneminen
arkipäivänä oli hyvä idea, sillä meidän ei tarvinnut jonottaa mihinkään
laitteeseen muutamaa minuuttia pidempään. Kuulin, että vilkkaimpina päivinä
jonot laitteisiin saattavat olla jopa tuntien mittaiset. Efteling oli suuri ja
hieno puisto, mutta siellä ei ehkä ole kovinkaan paljon sellaista tehtävää tai
nähtävää, mitä ei olisi Linnanmäellä tai Särkänniemessä. Jos kuitenkin
matkustaa Alankomaissa ja Efteling sattuu matkan varrelle, on se vierailemisen
arvoinen paikka!
![]() |
| Kuolemanpelko oli vahva kuvassa näkyvässä vuoristoradassa |
![]() |
![]() |
| Eftelingissä on paljon satuhahmojen patsaita |
Arki täällä on monelta
osin samanlaista kuin Suomessa, mutta olen huomannut kyllä eläväni
jonkinlaisessa ’’vaihtarikuplassa’’. Tajuntaani ei vielä ehkä ole täysin
iskenyt, että en ole täällä lomalla, vaan oikeasti asun täällä. Suomessa käyn
todella harvoin ulkona syömässä tai kahviloissa, mutta täällä tätä on tullut
tehtyä viikoittain. Tämä tapa pitäisi nyt yrittää karsia pois, sillä ulkona
syöminen ei täällä ole sen halvempaa kuin Suomessa.
![]() |
| Maistoin Ikean lihapullia ekaa kertaa ikinä. Ihan jees! |
Keväälle on luvassa monia
kivoja juttuja. Muutaman viikon päästä osallistun ESN:n järjestämälle viikon
kestävälle Supertripille, jossa vieraillaan Budapestissä, Wienissä ja Prahassa.
Olen myös suunnitellut käyväni kevään aikana Pariisissa ja ehkä myös Lontoossa.
Myös Belgiassa haluan ehdottomasti käydä, sillä se on niin lähellä. Ulkomaan
reissujen lisäksi haluan nähdä hollantia mahdollisimman paljon, sillä juna- ja
bussiliput ovat melko edullisia ja matkat lyhyitä. Vaihdon jälkeenkin on
luvassa reissaamista, sillä varasimme kavereiden kanssa matkan Maltalle
elokuussa! Hauskaa nähdä kuinka monessa maassa sitä tuleekaan käytyä tänä
vuonna.








Kommentit
Lähetä kommentti