Opiskelu VU:ssa
Mulla oli eilen ensimmäinen
tentti, mikä tarkoittaa sitä, että ensimmäinen jakso on jo takana päin!
Jotakuta saattaa kiinnostaa mitä mä täällä oikein opiskelen, joten ajattelin
nyt kertoa mun opinnoista täällä Vrije Universiteit Amsterdamissa.
Täällä on keväisin
saatavilla tosi vähän kandi-tason terveystieteiden kursseja, joten opiskelen
pääasiassa sosiaalitieteitä. Yliopiston sivuilta löytyi nopeasti lista
englanninkielisistä kursseista, jotka ovat avoimia vaihto-opiskelijoille ja
myös tietoa näiden kurssien sisällöistä. Kurssivalinnat tehtiin jo ennen tänne
saapumista netissä lähettämällä omat valinnat paikalliselle kv-vastaavalle.
Ohjeet kurssien valitsemiseen saatiin sähköpostilla ja saimme myös linkin
sivustolle, jossa voi tarkistaa kurssien aikataulut ja sitä myötä myös sen,
etteivät kurssit mene päällekkäin. Tuo sivusto oli mun mielestä vanhanaikainen
ja vaikea käyttää, ja valitsinkin tietysti vahingossa sellaiset kurssit, jotka menivät
päällekkäin.
Valitsin ensimmäiseen
jaksoon kaksi kurssia, mutta vasta täällä minulle selvisi, että toisella
kurssilla odotetaan, että opiskelija on käynyt jonkun tietyn kurssin
aikaisemmin. En luonnollisestikaan ollut käynyt tätä kurssia, joten ajattelin
suosiolla jättää kurssin pois. Ilmoittautumisaika kursseille oli jo päättynyt,
joten en saanut vaihdettua tilalle mitään muuta, joten ensimmäisessä jaksossani
oli vain yksi kurssi, Globalization 1. Tällä kurssilla oli kaksi luentoa
viikossa, ja lisäksi kolme pienryhmätapaamista. Läsnäoloa oli siis
ensimmäisessä jaksossa vähän, mutta kuten aiemmin sanoin, jokaiselle luennolle tuli
lukea useita artikkeleita ja kirjan kappaleita, joten liian kevyeltä ei
opiskelu päässyt tuntumaan. Pienryhmätapaamisiin liittyi kaksi itsenäistä
tehtävää, joissa etsittiin ja analysoitiin artikkeleita, ja lisäksi pienessä
ryhmässä tehty essee ja esitelmä. Kurssin lopuksi oli tentti, johon tuli lukea kaikki
kurssilla käyty materiaali. Itselläni oli ollut aikaa lukea artikkeleita
kurssin edetessä ja kertasin asioita hyvin ennen tenttiä, mutta tentti oli
silti haastava. Tentissä oli 20 monivalintaa ja kaksi essee-kysymystä, ja aikaa
oli alle 3 tuntia. Olen vähän huolissani siitä, että pääsinkö läpi, sillä
tiedän itsekin, että esseevastaukseni olivat huonot.
Samalla kun jätin pois
ensimmäisen jakson toisen kurssin, tein myös muutoksia seuraavan jakson
kursseihin, koska tajusin niiden menevän päällekkäin. Valitsin
toiseen jaksoon lopulta kaksi kurssia, Globalization 2 ja Sex Work in the Times
of Anti-Trafficking. Globalization 2
kurssi on jatkoa tuolle ensimmäisen jakson kurssille, ja ymmärtääkseni sen
suoritustavat ovat melko samanlaiset ensimmäisen kurssin kanssa. Luvassa on
taas varmasti paljon luettavaa ja jonkinlainen ryhmätyö. En tiedä mitä odottaa
tuolta jakson toiselta kurssilta (Sex Work), mutta olen ymmärtänyt, että kurssi
on suosittu vaihto-opiskelijoiden keskuudessa. Ymmärtääkseni tällä kurssilla ei
ole tenttiä, vaan lopputyö on jonkinlainen essee.
Viimeinen jakso on lyhyt,
vain yhden kuukauden, joten sille on suositeltu otettavaksi vain yksi kurssi.
Monella vaihtarilla ei ole tässä jaksossa enää koulua, vaan he palaavat kotiin
jo toukokuun lopussa tai matkustelevat Euroopassa jakson aikana. Itse valitsin
tähän jaksoon kurssin International Public Health, ja odotan tätä kurssia
kaikista eniten, sillä se on ainoa oman alani kurssi minkä täällä suoritan.
Kurssi loppuu kesäkuun lopulla tenttiin päivää ennen paluutani Suomeen.
Kaikki valitsemistani
kursseista on kuuden opintopisteen kokonaisuuksia, joten jos pääsen kaikki
läpi, saan kevään aikana 24 opintopistettä. Ensimmäisen jakson perusteella
voisin kyllä väittää, että työmäärä opintopisteisiin nähden ei täällä ole
ainakaan pienempi kuin Suomessa. Meille sanottiin heti ensimmäisellä viikolla,
että täällä ei vaihto-opiskelijat saa mitään erityiskohtelua, vaan kaikki ovat
samalla viivalla. Tämä on toki reilua, mutta toiseksi viimeisen ja viimeisen jakson
kurssien tenttien uusinnat ovat vasta heinä-elokuussa (Suomeen paluun jälkeen),
joten paine päästä kurssit läpi ensimmäisellä yrityksellä on kova. Muita
tavoitteita mulla ei kurssien suhteen oikeastaan olekaan kuin päästä ne läpi,
vaikka tietysti toivon kurssien olevan myös mielenkiintoisia ja oppivani niistä
jotain uutta. Mulle vaihto-opiskelussa tärkeintä on parantaa kielitaitoa,
tutustua uusiin ihmisiin ja kulttuuriin ja myös lähteä pois siltä omalta
mukavuusalueelta ja hypätä tuntemattomaan!
Mulla on tänään muuten
lähtö sinne mainitsemalleni Supertripille. Bussi lähtee illalla yhdeksältä ja
Prahaan saavutaan aamulla. Viikon reissun aikana vieraillaan kolmessa maassa,
nukutaan kolme yötä bussissa, osallistutaan cantukselle (hollantilaisten ’’sitsit’’)
ja pidetään toivottavasti tosi hauskaa. Vähän kyllä jännittää miten väsynyt
sitä reissun jälkeen onkaan, mutta varmasti on kyllä kiva reissu tiedossa!
Hinuu kivoja postauksia! Kurssit kuulostaa mielenkiintosilta vaikka ei terkkaa ookkaan :) Tsemppiä!
VastaaPoista