Opiskelu VU:ssa


Mulla oli eilen ensimmäinen tentti, mikä tarkoittaa sitä, että ensimmäinen jakso on jo takana päin! Jotakuta saattaa kiinnostaa mitä mä täällä oikein opiskelen, joten ajattelin nyt kertoa mun opinnoista täällä Vrije Universiteit Amsterdamissa.

Täällä on keväisin saatavilla tosi vähän kandi-tason terveystieteiden kursseja, joten opiskelen pääasiassa sosiaalitieteitä. Yliopiston sivuilta löytyi nopeasti lista englanninkielisistä kursseista, jotka ovat avoimia vaihto-opiskelijoille ja myös tietoa näiden kurssien sisällöistä. Kurssivalinnat tehtiin jo ennen tänne saapumista netissä lähettämällä omat valinnat paikalliselle kv-vastaavalle. Ohjeet kurssien valitsemiseen saatiin sähköpostilla ja saimme myös linkin sivustolle, jossa voi tarkistaa kurssien aikataulut ja sitä myötä myös sen, etteivät kurssit mene päällekkäin. Tuo sivusto oli mun mielestä vanhanaikainen ja vaikea käyttää, ja valitsinkin tietysti vahingossa sellaiset kurssit, jotka menivät päällekkäin.

Valitsin ensimmäiseen jaksoon kaksi kurssia, mutta vasta täällä minulle selvisi, että toisella kurssilla odotetaan, että opiskelija on käynyt jonkun tietyn kurssin aikaisemmin. En luonnollisestikaan ollut käynyt tätä kurssia, joten ajattelin suosiolla jättää kurssin pois. Ilmoittautumisaika kursseille oli jo päättynyt, joten en saanut vaihdettua tilalle mitään muuta, joten ensimmäisessä jaksossani oli vain yksi kurssi, Globalization 1. Tällä kurssilla oli kaksi luentoa viikossa, ja lisäksi kolme pienryhmätapaamista. Läsnäoloa oli siis ensimmäisessä jaksossa vähän, mutta kuten aiemmin sanoin, jokaiselle luennolle tuli lukea useita artikkeleita ja kirjan kappaleita, joten liian kevyeltä ei opiskelu päässyt tuntumaan. Pienryhmätapaamisiin liittyi kaksi itsenäistä tehtävää, joissa etsittiin ja analysoitiin artikkeleita, ja lisäksi pienessä ryhmässä tehty essee ja esitelmä. Kurssin lopuksi oli tentti, johon tuli lukea kaikki kurssilla käyty materiaali. Itselläni oli ollut aikaa lukea artikkeleita kurssin edetessä ja kertasin asioita hyvin ennen tenttiä, mutta tentti oli silti haastava. Tentissä oli 20 monivalintaa ja kaksi essee-kysymystä, ja aikaa oli alle 3 tuntia. Olen vähän huolissani siitä, että pääsinkö läpi, sillä tiedän itsekin, että esseevastaukseni olivat huonot.

Samalla kun jätin pois ensimmäisen jakson toisen kurssin, tein myös muutoksia seuraavan jakson kursseihin, koska tajusin niiden menevän päällekkäin. Valitsin toiseen jaksoon lopulta kaksi kurssia, Globalization 2 ja Sex Work in the Times of Anti-Trafficking. Globalization 2 kurssi on jatkoa tuolle ensimmäisen jakson kurssille, ja ymmärtääkseni sen suoritustavat ovat melko samanlaiset ensimmäisen kurssin kanssa. Luvassa on taas varmasti paljon luettavaa ja jonkinlainen ryhmätyö. En tiedä mitä odottaa tuolta jakson toiselta kurssilta (Sex Work), mutta olen ymmärtänyt, että kurssi on suosittu vaihto-opiskelijoiden keskuudessa. Ymmärtääkseni tällä kurssilla ei ole tenttiä, vaan lopputyö on jonkinlainen essee.

Viimeinen jakso on lyhyt, vain yhden kuukauden, joten sille on suositeltu otettavaksi vain yksi kurssi. Monella vaihtarilla ei ole tässä jaksossa enää koulua, vaan he palaavat kotiin jo toukokuun lopussa tai matkustelevat Euroopassa jakson aikana. Itse valitsin tähän jaksoon kurssin International Public Health, ja odotan tätä kurssia kaikista eniten, sillä se on ainoa oman alani kurssi minkä täällä suoritan. Kurssi loppuu kesäkuun lopulla tenttiin päivää ennen paluutani Suomeen.

Kaikki valitsemistani kursseista on kuuden opintopisteen kokonaisuuksia, joten jos pääsen kaikki läpi, saan kevään aikana 24 opintopistettä. Ensimmäisen jakson perusteella voisin kyllä väittää, että työmäärä opintopisteisiin nähden ei täällä ole ainakaan pienempi kuin Suomessa. Meille sanottiin heti ensimmäisellä viikolla, että täällä ei vaihto-opiskelijat saa mitään erityiskohtelua, vaan kaikki ovat samalla viivalla. Tämä on toki reilua, mutta toiseksi viimeisen ja viimeisen jakson kurssien tenttien uusinnat ovat vasta heinä-elokuussa (Suomeen paluun jälkeen), joten paine päästä kurssit läpi ensimmäisellä yrityksellä on kova. Muita tavoitteita mulla ei kurssien suhteen oikeastaan olekaan kuin päästä ne läpi, vaikka tietysti toivon kurssien olevan myös mielenkiintoisia ja oppivani niistä jotain uutta. Mulle vaihto-opiskelussa tärkeintä on parantaa kielitaitoa, tutustua uusiin ihmisiin ja kulttuuriin ja myös lähteä pois siltä omalta mukavuusalueelta ja hypätä tuntemattomaan!

Mulla on tänään muuten lähtö sinne mainitsemalleni Supertripille. Bussi lähtee illalla yhdeksältä ja Prahaan saavutaan aamulla. Viikon reissun aikana vieraillaan kolmessa maassa, nukutaan kolme yötä bussissa, osallistutaan cantukselle (hollantilaisten ’’sitsit’’) ja pidetään toivottavasti tosi hauskaa. Vähän kyllä jännittää miten väsynyt sitä reissun jälkeen onkaan, mutta varmasti on kyllä kiva reissu tiedossa!

Kommentit

  1. Hinuu kivoja postauksia! Kurssit kuulostaa mielenkiintosilta vaikka ei terkkaa ookkaan :) Tsemppiä!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Liikkuminen Amsterdamissa ja muualla Hollannissa

Viimeiset kaksi viikkoa

Missä minä asun?