Pakko myöntää, että tämän
blogin olemassaolo on päässyt välillä unohtumaan, ja niinä hetkinä, kun sen
muistaa, ei ikinä ole aikaa kirjoittaa. Viimeisimmän kirjoituksen jälkeen on
tapahtunut paljon, muiden muassa mahtava Supertrip, visiitti Maastrichtissa kavereita
moikkaamassa ja viikonloppu Pariisissa. On täällä myös toki opiskeltu ja eletty
normaalia arkea ja nautittu kesäisistä säistä. Lyhyesti sanottuna täällä menee
todella hyvin, ja aika kuluu jopa liiankin nopeasti. Vielä on onneksi monta
viikkoa jäljellä ja yritän nauttia niistä täysillä!
Ajattelin tällä kertaa
kirjoitella niistä asioista, jotka on yllättäneet Hollannissa. Hollanti ei eroa
Suomesta niin merkittävästi, että isoa kulttuurishokkia olisi päässyt
syntymään, mutta jotkin asiat täällä kyllä pistävät ihmetyttämään.
- Pankkikortit.
Voisi luulla, että Visalla pärjäisi hyvin eurooppalaisessa pääkaupungissa,
mutta yllättäen täällä olisikin syytä olla hollantilainen pankkitili- ja
kortti. Junalipun ostaminen ei onnistu ilman hollantilaista pankkikorttia ja
yliopistolla täytyy kantaa käteistä mukana, jos haluaa ruokaa. Myöskin rahan
lisääminen opiskelijakortille (esim. tulostamista varten) onnistuu vain
paikallisella kortilla. Tämän vuoksi en ole tulostanut vieläkään mitään, vaan
olen lukenut artikkeleita silmät ristissä tietokoneen ruudulta. Olen joutunut
kiusallisiin tilanteisiin pankkikortin toimimattomuuden takia, esimerkiksi
kerran ruokakaupassa jouduin kassalla jättämään osan ostoksista pois, sillä
korttini ei toiminut eikä käteistä ollut riittävästi. Toisen kerran jätin
pyöräni maksulliseen pyörähalliin, mutta vasta lähtiessäni minulle selvisi,
että paikka ei huolinut käteistä, ja korttini ei yllätys yllätys kelvannut.
Jotkut vaihtarit hankkivat itselleen hollantilaisen pankkitilin, mutta itse olen
päättänyt sinnitellyt ilman.
 |
| Hollannista kertovaan kirjoitukseen on hyvä sujauttaa kuva kauniista Budapestistä. |
- Kaikki
osaavat englantia, mutta kaupan tuotteissa ei ole ikinä tuoteselostetta
englanniksi. Suomessa tuoteselosteet ovat yleensä suomen ja ruotsin lisäksi
myös englanniksi ja välillä myös muillakin kielillä, joten oli yllättävää,
ettei edes monien kansainvälisten merkkien tuotteiden pakkauksissa ole
sanaakaan englantia. Alkuun (ja joskus vieläkin) kaupassa sai käydä google
kääntäjän kanssa, mutta onneksi nyt osaa ostaa ne peruselintarvikkeet ilman
puhelinta.
 |
| Meidän lähellä on paikka jossa voi käydä paijjaamassa vauvavuohia. Paras paikka ikinä! |
- Kierrätys on
Suomeen verrattuna onnetonta. Silloin kun itse olen aloittanut koulunkäynnin
2001, on koulumme ruokalassa lajiteltu biojätteet (muistan tämän, koska silloin
liikkui huhu, että tähteet syötetään sioille). Täällä ei herran vuonna 2018 ole
biojäteastiaa yliopistolla, enkä ole varma, onko bioroskista kampuksellakaan.
Selkeästi myös lasin kierrätyksessä on pahoja ongelmia, sillä kaduilla on
paljon lasinsiruja AINA. Itseasiassa juuri tänään minulle kävi se, mitä olen
pelännyt kevään: pyörän rengas puhkesi.
- Pyöräily on
varmasti yleisin liikkumismuoto kaupungissa, mutta kukaan ei käytä kypärää.
Joskus hirvittää katsoa, kun äiti sitkuttaa menemään kolme lasta ja neljä
kauppakassia saman pyörän kyydissä, ja kenelläkään, edes pienimmillä lapsilla,
ei ole kypärää päässä. Hollannin kurssimme vetäjä sanoi, että kypäriä käyttää
vain turistit.
- Paloturvallisuus
vaikuttaa pelottavan huonolta Suomeen verrattuna. Meidän asuinrakennuksessamme
ei ole palohälyttimiä ainakaan meidän kerroksessa ollenkaan. Keittiön katossa
voi nähdä kohdan, jossa varoitin on selkeästi joskus ollut, mutta joku lienee
ottanut sen parempaan talteen. Teimme parin kaverin kanssa munkkeja vappuna, ja
emme löytäneet edes sammutuspeitettä yhteisistä tiloista (onneksi sille ei
olisi ollut käyttöäkään). Keskustassa taloissa on yleensä todella kapeat ja
jyrkät portaat, ja ulko-ovet avautuvat monesti sisäänpäin. En tahtoisi olla
sellaisen rakennuksen yläkerrassa tulipalon sattuessa.
 |
| Huhtikuun lopussa täällä vietetään kuninkaan syntymäpäivää, jolloin kaikki pukeutuu oranssiin ja lähtee juhlimaan. Vähän samantyylinen juhla kuin vappu, mutta paljon isompi. |
|
|
|
|
|
- Julkisilla
paikoilla vessat on aina maksullisia. Esimerkiksi baareissa vessan ovensuussa
on yleensä tuoli ja pöytä ja pöydällä on lautanen, jossa on kolikoita valmiina.
Tuolilla istuu vanhempi rouva, joka vahtii, että 50 senttinen kilahtaa
lautaselle.
- Hintataso ei
yleisesti ole Suomea halvempi. Esimerkiksi pesuaineet ovat marketeissa selkeästi
kalliimpia kuin Suomessa. Onneksi joissakin Tokmannin tyylisissä kaupoissa on
usein hyviä tarjouksia, ja vanhana tarjoushaukkana onnistun yleensä ostamaan
pesuaineeni ja meikkini puoleen hintaan. Alkoholi on selkeästi halvempaa kuin
Suomessa, ja alahyllyltä saattaa löytää viinipullon alle kolmella eurolla.
 |
| Keväällä Hollantiin matkustavan kannattaa käydä kattelemassa tulppaaneja. Me käytiin Keukenhofissa ja oli kyllä kaunis paikka, suosittelen! |
- Leipä on
mautonta huttua. En tietenkään olettanut, että täältä saisi kunnon ruisleipää,
mutta silti yllätyin, miten huono leipävalikoima on maassa, jossa leipä on
yleensä keskeisin (ja monesti myös ainoa) elementti paikallisten
lounaissa. Täällä on myös tapana laittaa
leivän päälle hagelslagia eli strösseliä. Ou-to-a.
Kaikista näistä
hupsuuksista huolimatta koen, että Hollantia parempaa vaihtomaata on vaikea
löytää <3
 |
| Pariisi <3 |
Kommentit
Lähetä kommentti